poniedziałek, 29 listopada 2010

Multiband dipol projekt

Początki
http://www.youtube.com/watch?v=zzQGp_8DDcY
Taki dipol poczyniłem. Sorki za trzęsące się ręce ale sam biegałem piętnaście razy z jednej strony na drugą i sam kręciłem telefonem ;-) Teraz pytanie: Balun jest nawinięty 1:1 + zwora. 6 zwojów kablem koncentrycznym i dodatkowy do zwarcia. Antenka stroi ładnie i na 3.720MHz ma środek. Jak zaczynam nadawać na 80ce (moc 100W) to nie mogę operować touchpadem w laptopie bo się blokuje. Kończę nadawać i wszystko wraca do normy. W radiu na dole słychać zakłócenia więc jakby balun nie wycinał wcz z kabla. Ale na innych pasmach od 40m do 10m podczas nadawania na tej antenie (skrzynka zestraja) nie ma tego problemu. Co może być przyczyną?

I wątek toczył się dalej tu: http://sp7pki.iq24.pl/default.asp?grupa=3534&temat=65809

I wątek toczył się dalej tu:
http://sp7pki.iq24.pl/default.asp?grupa=3534&temat=65809

Faza druga
Jak się okazało, problemem baluna był zimny lut na zworze. Po poprawieniu wszystko zaczęło działać jak należy i interferencje ustały.
Przyszła więc kolej na dorobienie kolejnych pasm
Najpierw +20m. Trochę było walki bo okazało się że balun nie stroił już na 14 MHz więc nie udało mi się tak łatwo bo musiałem balun przewinąć i pomierzyć. W końcu jak doprowadziłem go do porządku.

Układ pomiarowy:

I wynik pomiaru:


Dzięki temu udało się zestroić 20kę




I pomiary wyszły nieźle bo:
20m
i 80m
Zachęcony wynikami postanowiłem dołożyć 15m
Szybkie policzenie w MMANA i 15m zawisło. Do strojenia użyłem TeamViewer na swoim telefonie - dzięki temu nie musiałem biegać do komputera tylko podnosiłem antenę, logowałem się na swego laptopa via GSM, sprawdzałem wykres z VNA, opuszczałem antenę, docinałem/rozsuwałem/itd, i znów go góry. Zawsze to trochę km mniej w nogach :-)

No i od razu była możliwość przetestować antenę


I pomiary - nie udało się idealnie dostroić od razu - 20ka pojechała do góry, reszta w normie




No to przyszła pora na 4 pasmo i tu już nie było tak różowo.



Zwężanie i rozsuwanie dipoli między sobą mocno zniekształcało charakterystykę poszczególnych pasm.

zwężony

 rozszerzony





Najmniej wrażliwa była 80ka.
Ostatecznie nie udało się doprowadzić do zadowalającego układu 4 dipoli, które razem by współpracowały.

Pomiary końcowe:




Ostatecznie będę je teraz rozdzielał przy kolejnym wyjeździe (nie wspomniałem ale to wszystko to moje sq4kbb/4 w Puszczy Białowieskiej) równymi izolatorami z rurki fi 16 rozciętej na pół by zmniejszyć wagę. Zobaczymy czy pomoże ale jestem dobrej myśli. Jakby się udało to docelowo widzę tam 80/20/17/15/12/10/6 na jednej antenie ale praktyka pokaże co z tego wyniknie :-)

Dyskusja trwa dalej na: http://sp7pki.iq24.pl/default.asp?grupa=3534&temat=65809&nr_str=2


Na chwilę obecną zaniechałem kilku pasm bo nie udało się tego zrealizować jako równoległe druty. Nie pracowała za wszystkich pasmach zadowalająco więc zostawiłem 80m + 20m.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz